Når det drejer sig om at ansætte nye medarbejdere, betaler det sig at tage sig god tid. Det er vigtigt at tage de nødvendige skridt for at sikre, at du rekrutterer kvalitetskandidater, som passer godt til din virksomhed og dens kultur. Lad os se på nogle af de bedste metoder til at finde og rekruttere nye medarbejdere.
Skriv en overbevisende jobbeskrivelse
Jobbeskrivelsen er ofte det første indtryk, som potentielle ansøgere får af din virksomhed og den stilling, de søger. En velskrevet jobbeskrivelse bør indeholde oplysninger om, hvilken type arbejde medarbejderen vil udføre på daglig basis, hvilket ansvar eller hvilke opgaver han/hun kan have, og hvilke kvalifikationer eller færdigheder der kræves for stillingen. Sørg for, at det sprog, du bruger, er kortfattet, men alligevel specifikt; du ønsker ikke at efterlade plads til forvirring om, hvad du søger hos en medarbejder.
Netværk og brug sociale medier
Netværk er nøglen, når det gælder rekruttering – ikke kun med hensyn til at finde potentielle kandidater, men også med hensyn til at få dit navn ud som en arbejdsgiver, der værdsætter mangfoldighed og integration. Kontakt dig via sociale mediekanaler som LinkedIn og Twitter samt andre websteder som Indeed eller Monster.com, der har specialiseret sig i at forbinde arbejdsgivere med potentielle medarbejdere. Dette vil være med til at sprede kendskabet til dine ledige stillinger og gøre det lettere for folk, der er interesserede i disse stillinger, at finde dem. Dette er vigtigt for god rekruttering.
Screen alle potentielle kandidater omhyggeligt
Når du har fundet nogle kandidater, der opfylder alle dine kriterier, er det vigtigt, at du screener dem omhyggeligt, før du giver dem et tilbud. Telefoninterviews kan være med til at indsnævre ansøgergruppen og give dig en bedre fornemmelse af hver enkelt kandidats erfaring og kvalifikationer, før du møder dem personligt. Når du har interviewet hver enkelt kandidat individuelt, skal du sørge for at spørge deres referencer om deres tidligere ansættelseshistorik, så du kan få en bedre fornemmelse af, hvordan de passer ind i din virksomheds kultur.
Men hvis du tager de nødvendige skridt, vil du sikre, at du kan finde kvalitetskandidater, der passer godt ind i din organisation både fagligt og kulturelt. At skrive overbevisende jobbeskrivelser, skabe netværk via sociale mediekanaler som LinkedIn eller Twitter og screene alle potentielle kandidater omhyggeligt er vigtige komponenter i vellykkede rekrutteringsstrategier – og ved at tage disse skridt kan du sikre, at din virksomhed har adgang til de bedste talenter!